زلال بصیرت (Clear insight )

«فلسطین کلید رمز آلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است » مقام معظم رهبری

زلال بصیرت (Clear insight )

«فلسطین کلید رمز آلود گشوده شدن درهای فرج به روی امت اسلامی است » مقام معظم رهبری

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران وب سايت ختم قرآن مجيد
< سایت جامع فرهنگی
مذهبی شهید آوینی Aviny.com

مبارز کلیپ

آخرین نظرات
  • ۶ مرداد ۹۴، ۰۱:۲۳ - محمد مهدی تهرانی
    خدا قوت

شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی

پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۸:۵۱ ق.ظ

 

شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی

با شروع نام‌نویسی از داوطلبان شرکت‌کننده در انتخابات هفتم اسفندماه، به صورت رسمی فضای سیاسی کشور انتخاباتی شد. روز جمعه هفتم اسفند ماه پیش‌رو، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به صورت همزمان برگزار خواهد شد. انتخابات در ایران با ویژگی‌هایی چون آزاد بودن، هر ایرانی یک رأی، رقابتی بودن، عادلانه بودن، قانونی و سالم بودن، یکی از ارزشمندترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی براساس آموزه‌های دینی، یک نظام کاملاً مردم‌سالار دینی است. جمهوریت و اسلامیت در نظام سیاسی ایران، دو عنصر به‌هم‌ پیوسته و درهم‌ آمیخته‌ای هستند که نمی‌توان آن دو را از یکدیگر تفکیک کرد. جمهوریت در نظام سیاسی ایران، ریشه در اسلامیت نظام داشته، همانطور که سیاست در نظام اسلامی، ریشه در دین و دیانت دارد. سیاست در یک نگاه، به معنای مدیریت کلان جامعه و آیین مملکت‌داری است. از منظر اسلام، همه مردم مسلمان در اداره جامعه اسلامی، باید مشارکت داشته باشند و در این مسیر از حقوق و تکالیفی برخوردار هستند. انتخابات، متداول‌ترین شیوه مشارکت سیاسی و بهترین روش برای هر فرد به‌منظور ایفای نقش در اداره کشور است. تا پیش از انقلاب اسلامی، مردم ایران به صورت واقعی چنین حقی نداشتند و این اجانب بودند که سرنوشت ملت ایران را در دست داشتند. در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی، حق مشارکت سیاسی عمومی، اینچنین مورد توجه قرار گرفته است: «در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر اینها، یا از راه همه‌پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد.»

معنای دقیق انتخابات، بر کرسی نشاندن مسئولان برای اداره کشور و پیشبرد آن به سمت آرمان‌ها و اهداف ملت مسلمان و انقلابی ایران است. به‌عبارت دیگر، در جمهوری اسلامی، تمامی مسئولان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از سوی مردم انتخاب می‌شوند. با نکات پیش‌ گفته، اهمیت و حساسیت انتخابات پیش‌رو در شرایط کنونی، مشخص می‌شود. از ویژگی‌های اوضاع کنونی، تمرکز دشمنان بر پروژه نفوذ در ایران است. نفوذ سیاسی از جمله‌ مهم‌ترین حوزه‌های نفوذ مورد نظر دشمنان در دوره پسابرجام است. در نفوذ سیاسی، دشمنان به‌دنبال تأثیرگذاری بر کانون‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در کشور هستند. انتخابات هوشمندانه ملت ایران، می‌تواند راه را بر چنین نوع نفوذی ببندد. با انتخاب هوشمندانه ملت، می‌توان پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در تراز انقلاب اسلامی شکل داد.
برای شکل‌گیری مجلسی در تراز انقلاب اسلامی با انتخابات هفتم اسفند ماه از یک سو شورای نگهبان باید به وظایف قانونی خود در احراز صلاحیت‌های داوطلبان ورود به عرصه رقابت‌ها برای هر دو انتخابات به درستی عمل کند و از سوی دیگر، مردم برای رأی دادن به افراد، دقت‌های لازم را داشته باشند. مردم برای دست زدن به یک انتخاب هوشمندانه، باید شاخص‌های مجلس تراز انقلاب اسلامی را مدنظر قرار دهند؛ شاخص‌هایی از قبیل:

۱ ـ مجلسی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود که با داشتن نگاه کلان و همه‌جانبه، بتواند بر مسائل راهبردی کشور تمرکز کرده و با چنین نگاهی بر اساس صلاحیت‌های قانونی خود عمل کند.

۲ـ مجلسی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود که اسیر علایق جناحی و گروهی نشود و همواره به منافع ملی و مصالح اسلامی توجه داشته باشد.

۳ـ مجلسی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود که با توجه به صلاحیت‌ها و وظایف قانونی خود، کارآمد بوده و در تعامل با سایر قوا، به نیازها و اولویت‌های کشور برای پیشرفت و حل مشکلات توجه داشته باشد.

۴ ـ مجلسی در تراز انقلاب اسلامی خواهد بود که متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و مکتب امام و رهبری باشد.
بدیهی است که تشکیل مجلسی در تراز انقلاب اسلامی با شاخص‌های مذکور، در گرو انتخاب نمایندگانی با شرایط معین از سوی آحاد ملت است، به عبارت دیگر، آن گاه مجلسین خبرگان رهبری و شورای اسلامی با انتخابات هفتم اسفندماه، در تراز انقلاب اسلامی شکل خواهد گرفت که تک‌تک نمایندگان منتخب مردم، در واقع نماینده تراز انقلاب اسلامی باشند. برای انتخاب چنین افرادی، مردم باید ملاک‌های انتخاب اصلح و برگزیدن شایستگان را مورد توجه قرار دهند. ملاک‌های زیر، می‌تواند به انتخاب نماینده تراز انقلاب اسلامی برای هر یک از دو مجلس کمک کند:

۱ـ خدامحوری، دین‌مداری و ولایتمداری در قول و فعل؛

۲ـ داشتن روحیه انقلابی و تفکر جهادی؛

۳ـ داشتن نگاهی مبتنی‌ بر آرمان‌گرایی واقع‌بین؛

۴ـ داشتن بصیرت نافذ و قدرت تشخیص نقشه‌های دشمن و برخورداری از روحیه استکبارستیزی؛

۵ـ از جنس مردم بودن با ویژگی‌های ساده‌زیستی، پاک‌ دست بودن و روحیه خدمتگزاری به مردم؛

۶ ـ عدم وابستگی به باندهای قدرت و ثروت؛

۷ـ برخوردار بودن از دانش و تخصص همراه با تجربه و متعهد بودن به کشور و ملت و نظام اسلامی؛

۸ ـ آگاه بودن به مسائل اساسی کشور و نیازهای مردم و انقلاب؛

۹ ـ برخورداری از سلامت نفس، تقوای فردی و جمعی؛

۱۰ـ داشتن مرزبندی‌های شفاف با دشمنان، ضدانقلاب و اصحاب فتنه.

به‌طور قطع، اگر نمایندگانی با ویژگی‌های فوق برای هر یک از دو مجلس از سوی آحاد مردم انتخاب شوند، می‌توان شاهد شکل‌گیری مجلسی در تراز انقلاب اسلامی بود. مجلس در تراز انقلاب اسلامی، علاوه‌بر عمل به وظایف و صلاحیت‌های قانونی در راستای منافع ملی و مصالح اسلامی، نه‌تنها از دشمنان خارجی تأثیر نمی‌پذیرد، بلکه نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان را بهنگام خنثی می‌کند.

دکتر یدالله جوانی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۱۵
یاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی